Notiser från Fredrik Paulún

08-10-2008 av admin

Högt proteinintag underlättar viktminskning  

Att öka sitt proteinintag är ingen dum idé för den som vill komma i form. En nyligen genomförd studie visar att ett högre proteinintag ökar ämnesomsättning, fettförbränning och mättnadskänslor. I studien jämförde man försökspersoner som fick äta en kost där proteinet utgjorde 10% av det totala energiintaget med försökspersoner som fick äta 30% av det totala energiintaget. Bland dem som åt 30% ökade energiförbrukningen markant. Ökningen av ämnesomsättningen berodde på ökad värmeproduktion.   

Hallon för formen!

Det har länge varit känt att starka kryddor som exempelvis chili kan öka energiförbrukningen, vilket gör det lite lättare att hålla formen. Kapsaicin heter ämnet som ligger bakom effekten i chilin. Vad har då hallon med saken att göra?  I hallon finns nämligen ett ämne kallat hallon-keton som liknar kapsaicinet. Enligt undersökningar på råttor kan ämnet motverka viktuppgång och underlätta viktminskning. Hallon-keton verkar genom att öka fettförbränningen och samtidigt motverka upptag av fett, i alla fall enligt studier på råttor. Hur mycket hallon som behövs för att få en positiv effekt låter forskarna vara osagt, men slutsatsen är att vi har ytterligare ett argument för att äta mer av detta hälsobringade och välsmakande livsmedel.  

 I form i god tid innan tävling

De flesta som dietar innan en tävling känner igen symptom som minskad styrka och försämrad uthållighet. I en studie utförd på judotävlande såg man tydliga fysiska tecken muskelnedbrytning och minskade prestationer bland dem som kombinerade hård träning och strikt diet. Den explosiva styrkan minskade markant och man såg också tecken på muskelskador. Detta är ju inte precis det man är ute efter innan en tävling. Denna studie bekräftar det som många redan vet: hitta rätt form i god tid innan tävling för att undvika försämrade prestationer!  

 Folsyra – skyddar mot Alzheimers sjukdom  

Folsyra är utan tvekan ett av de vitaminer vi borde ge lite extra uppmärksamhet, dels eftersom folsyra skyddar mot ett antal sjukdomar, men också för att intaget hos många människor är i underkant. På senare tid har man också sett att folsyratillskott även kan ha positiva effekter på utvecklingen av demenssjukdomen Alzheimers. Folsyra skyddar också mot neuralrörsdefekter, som är en svår typ av missbildning som ofta innefattar förlamning. Dessutom behövs också folsyran för nedbrytningen av det hjärt- och kärlskadande giftet homocystein. Att folsyra är ett mycket betydelsefullt vitamin råder alltså ingen tvekan om. Folsyra finns i mörkgröna grönsaker, vissa baljväxter och i leverprodukter. Tyvärr är folsyran mycket känslig för tillagning och många gånger förstörs så mycket som 85% av innehållet! Med detta som bakgrund borde mer fokus ligga på att förmå folk att få i sig mer av detta viktiga vitamin. Trots det har trenden i Sverige varit den motsatta. Det var inte många år sedan man inte kunde köpa rena folsyratillskott utan att ha med sig ett recept från en läkare. Men varför krävdes recept? Finns det någon risk med att överdosera vitaminet? Förklaringen handlade mest om att folsyra kan dölja en brist på vitamin B12, vilket kan ge bestående skador på nervsystemet. Idag kan vem som helst köpa folsyra som kosttillskott och många experter rekommenderar dessa för den som vill känna sig säker på att få i sig tillräckligt av vitaminet. Om folsyran också skyddar mot demenssjukdomar får dessa experter ytterligare ett tungt argument för sina rekommendationer.  

 Kaffe skyddar mot diabetes?  

Kaffe har sedan lång tid tillbaka kopplats samman med en ökad risk för typ II diabetes. Det hänger ihop med att blodsockerkontrollen försämras direkt efter att man druckit kaffe. Nya rön visar dock att långtidseffekten av kaffe kan vara den motsatta. I flera studier har man sett att kaffedrickande minskar risken för typ II-diabetes. Förklaring tros ligga i att kaffe bidrar till viktminskning. I de studier där man har sett en riskminskning har också deltagarna i studierna minskat i vikt och övervikt är en av de största och mest välkända riskfaktorerna för diabetes typ II. Kaffe är också en bra källa för antioxidanter och detta kan också bidra till skyddseffekten. Frågan är då om man ska rekommendera diabetespatienter att dricka kaffe? Kaffe innehåller stora mängder koffein och koffeinet har blodtrycksökande effekter, vilket kan radera ut hälsoeffekterna av kaffet. En slutsats är att koffeinfritt kaffe är det allra bästa alternativet, men mer forskning behövs innan man kan dra några definitiva slutsatser.  

 Soja skyddar mot övervikt och hjärt- och kärlsjukdom  

Sojabönor har kopplats till många positiva effekter som minskad risk för benskörhet, ökade mängder av det goda kolesterolet (HDL), lindring av klimakteriebesvär samt minskad risk för vissa cancertyper. På senare tid har man sett att sojabönor också har en kraftfull skyddseffekt mot hjärt- och kärlsjukdomar, i alla fall på kvinnor efter klimakteriet som studien gjordes på. Skyddseffekten handlar inte bara om att det goda, hjärt- och kärlskyddande kolesterolpartikeln HDL ökar, utan även andra riskmarkörer som övervikt och järnhalt i blodet minskade. Dessutom minskade halterna av det hjärt- och kärlskadande ämnet homocystein. Kvinnorna i studien fick också lägre halter av ämnen som förstärker inflammationer, vilket också tros ge en skyddande effekt. Alltså: ät soja för att hålla hjärta och kärl i form!  

 

 

 

Detta inlägg skrevs 08-10-2008 kl 15:15 och har arkiverats under Mat. Du kan följa eventuella svar via RSS 2.0 feed. Du kan lämna en kommentar, eller trackback från din egen blog.

Lämna en kommentar